Āra izglītības diena

Aktualitātes

8.maijā, visā pasaulē atzīmēja Āra izglītības dienu kā vienu no starptautiskajām vides dienām.
LD-3, AT-1 un VT-1 grupām bija iespēja mācīties svaigā gaisā. LD-3 grupa kopā ar dabaszinības skolotāju Sandru Stūrīti un Ekoskolas koordinatori Annu Shapovalovu pavadīja laboratorijas stundu ārpus koledžas. Audzēkņiem bija uzdevums noteikt ķērpju sugu daudzveidību un to pārklājuma laukumus, izmantot iegūtos datus RTK apkārtnē, secināt par gaisa piesārņojumu.
Ķērpjus izmanto kā gaisa piesārņojuma indikatorus. Tie ir jutīgi pret sēra dioksīdu, slāpekļa oksīdu, oglekļa dioksīdu, fluorogļūdeņražiem un citiem ķīmiskiem savienojumiem. Piesārņojums traucē ķērpju fotosintēzi, panīkst augļķermeņi. Novērojuma mērķis bija noteikt apdzīvoto vietu gaisa pastāvīgā piesārņojuma zonas un to izmaiņas, izmantojot ķērpjus kā bioindikatorus.
Stundas sākumā LD-3 grupa saņēma instrukciju par laboratorijas darba gaitu:
1. Izvēlēties vietu koka stumbra ziemeļrietumu pusē apmēram 1,5 m no zemes ar visblīvāko ķērpju pārklājumu.
2. Izvēlētajā vietā tika pielīmēt 10 cm garu līmlentes gabaliņu, iegūtst fotoattēls un ievieto laboratorijas darba lapā.
3.Nosaukt fotogrāfijās redzamās sugas, izmantojot ķērpju noteicēju.
4. Ar morfometriskā sietiņa palīdzību nosakt ķērpju aizņemto laukumu. Saskaitīt, cik sietiņa rūtiņas aizņem kāda no ķērpju sugām, un ieraksta tabulā. Katra rūtiņa ir 1 % no kopējā laukuma. Uzskaitīt tikai tās rūtiņas, kurās vairāk nekā viena puse ir klāta ar ķērpjiem.
5. Rezultātu uzskaitē izmantot 2.tabulā doto informāciju.
Rezultāti būs jāanalīze un jāsecinā:
• Savstarpēji salīdzināt ķērpju sugas un to aizņemto laukumu abās Latvijas vietās.
• Salīdzināt sugas pēc darba lapā parādītās ķērpju sastopamības piesārņotā gaisā.
• Aprakstīt eksperimenta trūkumus.
• Ierosināt uzlabojumus eksperimentā.
Nākamajā mācību stundā audzēkņi sāka prezentēt savus darbus, sagatavojot prezentāciju un stastot pēc plāna, secinājot par RTK gaisa piesārņojumu.
AT-1 un VT-1 grupām, izmantojot "Latvijas skolas somas" iespējas, kopā ar audzinātāju Jevgēniju Gurenko, Ekoskolas koordinatori Annu Shapovalovu un nodibinājuma “Personāla Attīstības Centrs” vadītāju Edīti Kalniņu piedalījās izglītojoša nodarbībā-āra pastaigā "Rīgas ielu nosaukumi laiku lokos". 
Nodarbības mērķi:
- Iepazīstināt ar valsts galvaspilsētas kultūrvēsturi, parādot ielu nosaukumu maiņas, laukumu un parku izcelšanās, pieminekļu nomaiņas saistību ar dažādiem notikumiem laikmetu griežos;
- Ieinteresēt audzēkņus pētīt tālāk dažādu citu Latvijas pilsētu kultūrvēstures nospiedumus ielās un laukumos.
Kopā ar sertificētu Rīgas gidu audzēkņi nostaigājuši 2,5 km par gandrīz 2 stundām maršrutā: Svētā Pētera baznīca - Kungu iela - Rātslaukums - Doma laukums - Pils iela - Jēkaba iela – Krišjāņa Valdemāra iela – Esplanāde - Brīvības iela - Brīvības laukums. Izglītojoša āra pastaigas laikā bija gan speciālista stāstījums, gan spēlējās jautājumu un atbilžu viktorīnas, kas ļaus skolēniem aktīvi domāt un līdzdarboties.
Kādēļ tas bija interesanti? Ielu un laukumu nosaukumi, kā arī pieminekļi rāda, kas kurā laikmetā ir bijis svarīgs, kam tikusi izrādīta cieņa, un - kā tas attīstījies dažādu vēsturisku notikumu un varu maiņas rezultātā. Pastaiga kā savdabīga
mācību forma sniedz jaunu informāciju, kura paliek atmiņā, kā arī ļauj plašāk un dziļāk apzināties vēsturiskos notikumus un personības, kurām bijusi dažāda loma Rīgas un Latvijas kultūrvēsturē.


Fotogalerija